Eigenaren van kleine en middelgrote bedrijven begrijpen dat het selecteren van de juiste bankinstelling een belangrijk onderdeel is van de financiële gezondheid van hun bedrijf. En, zoals bij elke relatie, zal bouwen op een sterke basis leiden tot succes op de lange termijn.
Wees geen vreemde. Als het gaat om het opbouwen van een goede relatie met uw bank, onthoud dan eerst het adagium “wees geen vreemde”. Vooral bij zeer grote bankinstellingen kunnen eigenaren van kleine en middelgrote bedrijven maar al te vaak gewoon een rekeningnummer worden. Hoewel de meeste bankzaken tegenwoordig online kunnen worden gedaan, is het belangrijk om uw bank fysiek te bezoeken en relaties aan te gaan met bankmanagers, kredietmedewerkers en personeel.
Deze mensen kunnen de pilaren van uw bedrijf worden, en dat is veel waarschijnlijker als ze een naam een gezicht kunnen geven. Alleen al om deze reden passen kleinere banken vaak beter bij het MKB. Kleinere banken zijn in tegenstelling tot de grotere banken meer gefocust op het onderhouden van persoonlijk contact. Zij geven vaak adviezen en hun producten op basis van uw individuele behoeftes. Hierdoor ontstaat er een relatie die voor beide partijen de meeste vruchten afwerpt. Op die manier ontstaat er een goede relatie tussen u en uw bank.
Stel uw doelen vast en deel ze met uw bank. Als bedrijfseigenaar plant u groei en uw bankteam kan u helpen uw bedrijf zo te positioneren dat deze doelen kunnen worden bereikt. Als u bijvoorbeeld besluit over te stappen van het accepteren van alleen contant geld naar het accepteren van creditcards en betaalpassen, kan uw bank u helpen bij het bepalen van de beste zakelijke dienstverlener voor uw bedrijf. Sterker nog, sommige banken kunnen deze diensten zelf leveren, waardoor de boekhouding wordt geconsolideerd en de tijd die nodig is voordat betalingen op uw zakelijke rekeningen worden gestort, wordt bespoedigd.
Wees eerlijk en proactief. De economie begint zich te herstellen, maar bedrijven hebben de afgelopen jaren met een aantal zeer moeilijke situaties te maken gehad, en sommige zijn nog aan het herstellen. Als financiële partner is uw bank er – en gepositioneerd – om u door goede en, als die zich zouden voordoen, minder goede tijden te helpen. De sleutel is: niet afwachten. Breng uw bankteam onmiddellijk op de hoogte van eventuele problemen die zich kunnen voordoen en wees duidelijk en volledig bij het formuleren van de omstandigheden. Er zijn banken die zich specialiseren op professionele klanten zoals de Bank van Breda, maar ook gewone grootbanken kunnen zeker de nodige dienstverlening aanbieden.
Werk eraan om een solide financiële geschiedenis op te bouwen. Uw relatie met uw bank is tweerichtingsverkeer. Kleine en middelgrote bedrijven zijn afhankelijk van de steun en steun van hun bankinstellingen, en bankinstellingen zijn afhankelijk van hun klanten om deposito’s en tijdige leningbetalingen te doen, en om nieuwe en verbeterde producten te overwegen. Door uw financiële conditie in de loop van de tijd aan te tonen – en door de diensten van de bank te evalueren wanneer u uw bedrijf wilt laten groeien en / of functies toe te voegen, zoals directe storting voor uw werknemers – zal u er op die manier voor zorgen dat uw relatie met uw bank nu en in de toekomst vruchtbaar is.